Veelgestelde vragen

Wat is de cloud?

De cloud is een virtueel datacentrum waar je via een netwerk (internet) gebruik kunt maken van softwareprogramma’s (applicaties) zoals Word en Excel en je jouw gegevens online kunt opslaan. Zolang je internetverbinding hebt, kun je hier bij. Je logt op afstand in via een eigen beveiligde account. Over de hele wereld staan fysieke datacentra waar data wordt opgeslagen. Deze centra zijn op een zodanige manier ingericht dat jouw gegevens altijd en overal toegankelijk zijn en de centra worden streng beveiligd. Werken in de cloud is dus veilig als je tenminste goed met je inloggegevens omgaat.

Omdat je jouw gegevens in de cloud hebt staan, ben je niet meer verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van eigen servers, hard- en software. Ook het (handmatig) updaten van software en investeren in extra opslagcapaciteit is niet meer nodig.

Wat zijn de voordelen?

Welke voordelen heeft werken in de cloud?

  • Je bent niet meer gebonden aan één werkplek want je kunt altijd en overal bij je gegevens op welk apparaat dan ook. Je kunt dus op meerdere plekken werken, zoals op kantoor, thuis of bij de klant. Verder heb je geen zware computer, waarop de server draait, meer nodig, omdat de server nu in de cloud staat. Je bent dan ook niet meer afhankelijk van hardware.
  • Je hoeft je niet meer bezig te houden met het vernieuwen van softwarelicenties, het (handmatig) actualiseren van computerprogramma’s en het up-to-date houden van je technische kennis om veiligheid te garanderen. De leverancier bij wie jij je clouddienst afneemt, zorgt hier namelijk allemaal voor.
  • Je kunt gelijktijdig en op afstand met meerdere mensen in een document werken waarbij je kunt zien wie er naast jou in het bestand aan het werken is. Als iemand wat wijzigt, zie je dit meteen.
  • In de cloud staan je data veiliger dan lokaal opgeslagen op je computer of laptop. Als deze crasht of wordt gestolen, ben je jouw documenten namelijk niet kwijt. Je gegevens staan namelijk online en zijn ondergebracht in een beveiligd datacenter waar meerdere cloudservers draaien. Verder krijgen jouw gegevens in de cloud een automatische back-up zodat je altijd over de meest recente versie van je bestanden beschikt.
  • Werken in de cloud betekent ook een besparing op je kosten. De onderhouds- en beheerkosten van eigen servers, software en hardware vallen namelijk weg. Je huurt servercapaciteit van een Cloudleverancier. De huurprijs die je hiervoor betaalt, is afhankelijk van wat je verbruikt. Je hebt hierbij ook de mogelijkheid om (tijdelijk) op- of af te schalen als je bijvoorbeeld voor een bepaalde tijd extra werknemers in dienst neemt.
  • Als je kiest voor bellen via internet (VoIP) ben je altijd en overal telefonisch bereikbaar op één telefoonnummer. Als een server van je clouddienst uitvalt, schakelt men meteen over naar een ander datacentrum om een eventuele risico op storingen te verkleinen.

Wat zijn de nadelen van werken in de cloud?

  • Je kunt alleen in de cloud werken als je internet hebt. Je bent dus afhankelijk van een goede netwerkverbinding. Als er storingen optreden in deze verbinding, dan heeft dit meteen invloed op waar je mee bezig bent.
  • Als je tegen technische problemen aanloopt, zijn deze vaak niet zelfstandig op te lossen. Je kunt niet zelf het tijdstip bepalen waarop deze worden opgelost. Je bent hiervoor afhankelijk van de leverancier die jouw clouddienst verzorgt.
  • Hoe kom je nog bij jouw data als er onverhoopt een breuk optreedt tussen jou en je cloudprovider? Denk hier goed over na.
  • Privacy en veiligheid vereisen extra aandacht bij werken in de cloud.
    • Houd rekening met de verschillen in wetgevingen. Zo mogen bepaalde bedrijven hun gegevens niet opslaan buiten Nederland, bijvoorbeeld banken. Niet alle cloudproviders kunnen aan deze eisen voldoen. De data worden namelijk opgeslagen op Amerikaanse servers en de gegevens vallen dan ook onder de Amerikaanse wetgeving. Advies is dan ook eerst te checken waar de cloudleverancier de bedrijfsgegevens bewaart voordat je met hem in zee gaat.
    • Als je een bedrijf hebt, dan valt het beschermen van de (persoons)gegevens in de cloud onder jouw verantwoording. Je bent dan ook verplicht om intern passende maatregelen te nemen om verlies van en illegaal gebruik van (persoons)gegevens te vermijden. Zorg er ook voor dat deze maatregelen bij de cloudleverancier gelden door met hem afspraken hierover te maken. Verwijder het account of verander het wachtwoord in de cloud op het moment dat een werknemer jouw bedrijf verlaat.
  • Veel procedures voor het werken in de cloud ontbreken nog. Overstappen naar een andere cloudleverancier en je gegevens migreren naar een andere omgeving is dan ook nog niet zo gemakkelijk. Verlies van data kan ook nog voorkomen.

Wat zijn de voordelen van Hosted Exchange?

  • Je hebt altijd toegang tot je e-mail, agenda, contactpersonen, taken en notities op welk apparaat dan ook.
  • Je kunt je mail en agenda online delen met andere gebruikers.
  • Het is betrouwbaar.
  • Het is kostenvriendelijk. Je betaalt een vast bedrag per maand per gebruiker. Hiermee bespaar je IT-kosten op (het beheer van) servers, software en Service Level Agreements (SLA’s).
  • Alle diensten worden direct gesynchroniseerd op alle apparaten die je gebruikt.
  • Je krijgt deskundig ondersteuning.

Wat is Microsoft 365?

(voorheen bekend als Office 365)

Microsoft 365 is een online verzameling softwareprogramma’s van Microsoft. Het bestaat uit diverse internetdiensten op abonnementsbasis bestemd voor particulieren, bedrijven en het onderwijs. Met Microsoft 365 beschik je altijd over de meest recente hulpprogramma’s van Microsoft Office, zoals Skype voor bedrijven, het totale Office pakket, One Drive en Exchange e-mail. De diensten worden in de cloud gehost. Je hoeft dan ook niet meer bezig te houden met de beheer- of onderhoudskosten van servers, want dit wordt voor je geregeld. De internetdiensten kun je gedeeltelijk als online diensten en deels als applicaties op diverse apparaten zoals je computer, laptop, tablet en telefoon afnemen. Een combinatie van beide is echter ook mogelijk.

Waarom kiezen voor Microsoft 365?

  • Bij Microsoft 365 neem je een abonnement af. Je betaalt hierbij alleen voor wat je gebruikt en kunt kiezen uit een maandelijks of jaarlijks abonnement.
  • De diensten en applicaties in Microsoft 365 kun je overal opstarten via een internetbrowser op welk apparaat je ook gebruikt. Je bent niet meer afhankelijk van één apparaat waarop Office is geïnstalleerd. Microsoft 365 geeft je de mogelijkheid om de softwareprogramma’s op 5 apparaten te installeren. Dit is wel afhankelijk van het soort abonnement dat je afsluit.
  • Er zijn geen versie verschillen meer in applicaties tussen de gebruikers. Elke werknemer binnen je organisatie beschikt over dezelfde en meest recente versie zodat je optimaal met je collega’s kunt samenwerken.
  • Microsoft 365 heeft een softwarepakket waarmee je bijna alles kunt doen. Niet alleen biedt het de standaard softwareprogramma’s zoals Word, Excel en Powerpoint. Ook levert het bijvoorbeeld programma’s waarmee je werktijden van teams kunt indelen en een projectplanner.
  • Met Skype voor Bedrijven kun je heel gemakkelijk online een vergadering bijwonen. Daarnaast beschik je over een gebruiksvriendelijke chat waarmee je meteen ziet welke collega’s beschikbaar zijn.
  • Microsoft 365 maakt het beheren van Office licenties een stuk eenvoudiger. Op de eerste plaats omdat iedereen binnen de organisatie over dezelfde versie beschikt. Daarnaast kun je gebruikers online aanmaken en verwijderen en kun je rechten makkelijker aanpassen. Dit kan je allemaal op afstand doen via je webbrowser.

Wat zijn de kosten van Microsoft 365?

Microsoft 365 bestaat uit diverse abonnementsvormen voor zowel persoonlijk als ook zakelijk gebruik. Zo kun je voor je bedrijf kiezen uit Microsoft 365 Business Basic, Microsoft 365 Business Standard, Microsoft 365 Business Premium of Microsoft 365-apps voor bedrijven. Onlangs heeft Microsoft haar naam veranderd van Office 365 naar Miscrosoft 365. De onderliggende abonnementsvormen hebben als het gevolg van deze naamswijziging ook een nieuwe naam gekregen. De prijzen en dienstverlening zijn echter hetzelfde gebleven.

Je kunt er ook voor kiezen om het beheer en support van Microsoft 365 aan ons over te laten. Wij ondersteunen je dan bij de inrichting van en bij problemen en algemene vragen over Microsoft 365. Ook nemen wij beheerstaken over. Deze dienst bieden wij aan voor € 75,00 per uur op basis van nacalculatie of per afgesproken aantal contracturen. In het laatste geval betaal je een gereduceerd tarief van € 70,00 per uur en heb je voorrang boven niet-contract klanten.

Wat zijn de voordelen van VoIP Telefonie?

  • Met een VoIP telefoon ben je altijd op hetzelfde nummer bereikbaar, waar je je ook bevindt. Je krijgt een vast nummer die je ook mobiel kunt gebruiken.
  • Je beschikt altijd over de nieuwste telecom- en ICT-faciliteiten.
  • Het is schaalbaar. Bij uitbreiding van je bedrijf kun je snel extra capaciteit krijgen, zowel tijdelijk als permanent. Je betaalt alleen voor wat je gebruikt.
  • VoIP bellen is kostenbesparend. Bij meerdere vestigingen van je bedrijf koppelt VoIP deze vestigingen namelijk aan elkaar waardoor er één telefonienetwerk ontstaat. Onderlinge telefoongesprekken ziet VoIP als intern en zijn gratis. Alle vestigingen bellen via dezelfde externe telefooncentrale. Je hebt dan ook maar een telefooncentrale nodig.
  • Het VoIP-platform dat wij gebruiken, is verdeeld over vier diverse datacenters. Daarnaast waken technische specialisten 24/7 over jouw telefoondiensten. Het is dan ook zeer betrouwbaar.

Wat gebeurd er bij een internetstoring? Blijf ik telefonische bereikbaar?

Als jouw internetverbinding op locatie wegvalt vanwege een storing, ben je in eerste instantie telefonisch niet bereikbaar. VoIP telefonie is namelijk gekoppeld aan een werkende internetverbinding. Wij leiden echter het VoIP verkeer vanaf de server om naar een mobiele telefoon, zodat je telefonisch toch bereikbaar blijft.

Wat is een online werkplek?

Een online, remote of digitale werkplek is een werkplek waarbij je vanuit een digitale omgeving werkt. Je hoeft hiervoor geen softwareprogramma’s (applicaties) zoals Word en Excel meer op je computer te downloaden. Deze staan al op servers in een datacentrum, bijvoorbeeld in de cloud. Het enige wat je nodig hebt, is internetverbinding, een persoonlijk account en een computer, laptop, tablet of mobiele telefoon. Met je persoonlijk account heb je altijd en overal toegang tot je eigen, beveiligde online omgeving, je gegevens en alle applicaties. Je beschikt nu over een werkplek op afstand en kunt dus overal werken in plaats van afhankelijk te zijn van één werkplek. Online werken is gemakkelijk. Je kunt op dezelfde manier blijven werken als voorheen. Als je een bestand wijzigt in bijvoorbeeld je Wordapplicatie op je computer, worden deze wijzigingen ook meteen online opgeslagen. Ook kun je jouw bestanden delen met anderen die hierin dan gelijktijdig met jou kunnen werken. Ideaal voor jou en je werknemers.

Wat kost een online werkplek?

Hoeveel een online werkplek kost, hangt helemaal af van wat je wensen zijn. Bij ons kun je kiezen uit diverse abonnementen of je stelt je werkplek geheel zelf samen. Wij kijken dan samen met je wat het beste past binnen jouw bedrijf en maken dan een pakket op maat voor je. De dienst wordt geleverd op basis van gebruik en je ontvangt van ons een maandelijkse factuur.

Diensten